onsdag 16 december 2009

Luftslottet som sprängdes...


Hej på er!
I förrgår var jag och min dotter samt ett par vänner till oss och såg sista filmen ur Stieg Larsson-trilogin, 'Luftslottet som sprängdes'. Jag har självklart läst alla böckerna och det är faktiskt bland det bästa i bokväg jag någonsin har läst. Det har ju blivit en hel del böcker genom åren då jag är en riktig boklover,*ler*. Hursom helst så går det ju (enligt mig) aldrig att förmedla samma känsla i en film som när man läser en bok, men filmerna har helt klart fått riktigt godkänt! Sen tycker jag ju att Noomi Rapace är strålande (och mer än så) som Lisbeth Salader, för HON kan inte vara lätt att gestalta,*hihi*!! Hur är det med er, har ni läst böckerna/sett filmerna? Kram Sofia

25 kommentarer:

  1. God morgon Sofia! Jag har inte fått tummen ur att läsa just dom böckerna, så jag är väl snart den enda i Sverige...;)
    Kul att du gillade vårt hus! Lite annorlunda mot ert... Byggdes på sekelskiftet, och omgjort några gånger... Hi hi... Den största förändringen var förra året när vi bytte fönster och målade huset rött. :)
    Ha en bra dag! Kram Carin

    SvaraRadera
  2. Hei:)

    Om jeg har?! Ja det skal jeg love deg:)
    Beste tre bøkene jeg har lest, uten tvil!
    Har bare sett den første filmen foreløbig da...

    Jeg husker vi var i Thailand for nøyaktig to år siden.
    Jeg hadde forhånsdbestilt den siste boka, sånn at jeg forhåpentligvis fikk den før vi skulle reise. Heldigvis så gjorde jeg det:)
    Denne var vel på ca 700-800 sider mener jeg å huske...?
    Jeg ble oppslukt fra første side (for det var jo en brå avslutning i bok 2), og i løpet av 3 dager var jeg ferdig!
    Jeg lå på en solseng i Thailand og klarte IKKE legge fra meg boken! Stakkars samboeren min...;)
    Det morsommme er at boken er full av sand, og arkene litt "skrukkete" pga. saltvannet;) Måtte jo ta meg tid til å bade litt innimellom;)
    Men.... nøyaktig 9 mnd. etter vi kom hjem, så ble Lukas født, så det var ikke SÅ synd på samboeren min allikevel....;)

    Ønsker deg en herlig dag:)

    Klem fra meg♥

    SvaraRadera
  3. Jag håller med! Fantastiska böcker, en sorg att han inte fick skriva mer!!!
    Tycker att filmerna var ovanligt bra med tanke på dom förväntningar man har efter såna böcker. Noomi är stor del till det!
    Men vi har inte hunnit se den sista. Längtar!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  4. Jag har varken läst böckerna eller sett filmen....Men jag har hört att filmen ska vara riktigt bra! Önskar dig en bra dag! Julkramar till dig från mig.

    SvaraRadera
  5. Hej vännen!

    Åh vad kul att ha sett den! Jag har läst första boken, sett 2 filmer, såg den andra i lördags, så himla bra! Nu är jag så nyfiken på hur det kommer att gå....= ).

    Ha en sköööön dag!
    Kram L-L

    SvaraRadera
  6. Nej vet du jag har faktiskt varken läst böckerna eller sett filmerna. Jag blir alltid lite ointresserad när det är så mycket media runt något. Då väntar jag hellre tills ting lagt sig så jag inte har skallen full med förväntningar.

    Ha det gött!
    Emma

    SvaraRadera
  7. åhh jag älskar stieg larsson filmerna, har sett alla 3!! lisbeth salander äger:))
    kram anna

    SvaraRadera
  8. Nej, jag har ju inte det. Men det är alltså något du rekommenderar :) Jag har alltid läst jättemycket, men de senaste åren har jag varken haft tid eller ro. Saknar det faktiskt. Är så härligt när man blir helt uppslukad av en bok!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Hej Sofia!
    Jag undrar var du har köpt hissgardinen som ni har i ert sovrum?:) Jag är ute efter nåt liknande och tycker din var så fin! Tack på förhand o hoppas du vill svara! / Mvh Kajsa

    SvaraRadera
  10. Man har ju hört så mycket om hans böcker men jag har inte läst en enda. Kan väl bero på att jag är väldigt dålig på att läsa böcker överhuvudtaget.
    Ha det bra!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  11. Jag älskar de böckerna. Jag sträckläste dem vintern/våren 2008 och lät glatt barnen titta på hur mycket tv dom ville bara de inte störde sin mamma som satt i soffan och läste.:-)
    Jag tycker att de har lyckats bra med filmerna. Tvåan var rejält spännande även fast jag visste hur det skulle gå. Nu ska jag bara få se trean någon dag.
    Ha en fin onsdag!
    Kram Therése

    SvaraRadera
  12. Hej Kajsa! Klart jag svarar på din fråga!:-)Gardinen i sovrummet kommer från Åhléns! Vi är jättenöjda med den:-). Kram Sofia

    SvaraRadera
  13. Hello Darling!
    Har inte läst nån av böckerna eller sett filmerna! Trodde jag var den enda i hela Sverige som inte gjort det men det är visst några till ser jag i dina kommentarer;)

    Har börjat läsa Hypnotisören av Lars Kepler,den verkar jättespännande, har du läst den?

    Ha en trevlig eftermiddag Sofia!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  14. Hejsan.
    Har läst böckerna , men inte sett filmerna ännu.
    Min dotter har sett filmerna, det var det bästa hon någonsin sett , säger hon!

    Önskar mig nästan bara böcker i julklapp,
    lite tråkigt tycker en del,
    men inte jag!!!!

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  15. Hallå vännen
    Har sträckläst dem och förbannade Salander när jag kom till jobbet med svarta ringar under ögonen då jag läst allt för länge på natten.
    Har dock inte sett någon av filmerna ännu.
    kram

    SvaraRadera
  16. Jag har läst böckerna, men bara sett första filmen.
    Kram

    SvaraRadera
  17. jag har inte läst böckerna - brukar inte gilla den typen av böcker för att jag inte kan låta bli att sträckläsa dem, och det går ju inte ;)
    första filmen såg jag på bio, men jag väntar nog tills de två följande går på tv...
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  18. Kul att du säger att den var bra, jag ska gå och se den imorgon! Tyckte om böckerna jättemycket!
    Malin

    SvaraRadera
  19. Böckerna är lästa och de två första filmerna har jag sett.. Den sista måste ju helt klart ses med.. Får ta den en dag när jag är ledig :-)
    Tycker med att det fått med mycket i filmerna och jag gillade dem..

    Ha en bra kväll...
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  20. jag får ansluta mig till skaran som inte upplevt vare sig böcker eller filmer.
    tänk så mycket spännande jag har framför mig ;=)

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera
  21. Ja den måste jag se, men den hinner komma ut på dvd innan jag har kommit iväg. Har ju inte sett nr 2 ännu. Men alla böckerna har jag läst iaf. Hm kan tänka mig att du var envis som synden hihi....Har ni fått lika mycket snö som vi? Jag har skottat både morgon och kväll idag.

    Kramkram A

    SvaraRadera
  22. Är så nyfiken på avd som kommer att hända i den tredje filmen!! Har sett de två första, men inte läst böckerna - tyvärr, inte än i alla fall. Hinner inte nöjesläsa några böcker för tillfället, fokus på jobb just nu och sedan går fritiden till vår hall för tillfället! Ska gå och se om spacklet torkat så jag kan måååååla! :)

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  23. Ahha, MÅSTE bara se filmerna:))! Ha en fin kväll som snart är slut! Kram Vanja

    SvaraRadera
  24. Jag har sett den första filmen och ska se andra till helgen. Eftersom jag inte är någon bokfantast så har jag inte läst böckerna. Men filmen är ju hur bra som helst.

    Kram C

    SvaraRadera
  25. Hej vännen!
    Jag har sett de två första filmerna!
    Vill se den där också!
    Jag är så dålig på att läsa böcker.
    Om jag ska läsa så måste jag ha semester och ligga på en strand.Då läser jag böcker :)
    Tyvärr duggar resorna till värmen och stränderna så tätt så då blir inte så mycket läsning ;)
    Sköt om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just du skriver en liten kommentar, det värmer mitt ♥. Kram Sofia

Related Posts with Thumbnails